Pressmeddelande: Historisk förändring för IfA – ny ordförande vald

Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) har precis avslutat sitt årsmöte. Det var ett historiskt möte för organisationen som för första gången sedan den bildades bytte ordförande.

Vilhelm Ekensteen, som varit IfAs ordförande sedan organisationen bildades 1994, aviserade tidigare detta år att han inte avsåg att ställa upp för omval. Valberedningens förslag föll på Sophie Karlsson, som varit verksamhetsansvarig för organisationen sedan 2012.

Sophie, som valdes av ett enhälligt årsmöte, är ett känt ansikte för många, genom sitt arbete på IfAs kansli. Hon blir nu arbetande ordförande för IfA och Lilly Key, tidigare utbildnings- och personalansvarig för IfA, kliver in som verksamhetsansvarig. Vilhelm Ekensteen valdes av årsmötet till senior rådgivare för IfA, för att tillvarata den långa erfarenhet och kunskap som han besitter.

- Det känns mycket ärofyllt att få detta uppdrag, säger Sophie Karlsson. - Jag ser fram emot att ta IfA in i en utveckling där vi får förvalta IfAs goda arbete, samtidigt som vi lyfter organisationen till att arbeta på nya sätt för att förbättra den personliga assistansen i framtiden.